De dieselmotor heeft in personenauto’s zijn langste tijd gehad volgens de onderzoekers van EurotaxGlass’s. De uitstoot van vervuilende stoffen blijft hoog en de markt om de ontwikkeling van beter dieselmotoren terug te verdienen wordt steeds kleiner.
Volgens de onderzoekers van Eurotax Glass’s bestaat de dieselmotor voor personenauto’s over 30 jaar niet meer. Het ontwikkelen van steeds schonere diesels kost steeds meer geld en het marktaandeel krimpt wereldwijd, waardoor minder kopers voor steeds hogere kosten zullen moeten opdraaien. Dat zal het voor autofabrikanten de reden zijn om te stoppen met het maken van dieselmotoren.
Europa is het werelddeel met het hoogste dieselaandeel (54 procent), met name door landen als Frankrijk (65 procent), België (62 procent) en Oostenrijk. Maar dat aandeel loopt al jaren terug.
Bovendien werd in Frankrijk recent nog aangekondigd dat het rijden met diesels in toenemende mate zal worden ontmoedigd vanwege de veel hogere uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden. In 2008 reed nog 77 procent van de Fransen een auto met dieselmotor, in België was dat 79 procent. In Nederland daalde het dieselaandeel van 25 naar 23 procent.
Vergeleken met de rest van de wereld zijn dat nog altijd forse percentages. In China rijdt 99 procent van de auto’s op benzine, in Amerika 74 procent en in Japan 79 procent en nog eens 19 procent rijdt hybride.
Lees meer autonieuws op Carros.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl